Ondanks alle preventieve beveiligingsmaatregelen, kan het altijd voorkomen dat uw MKB-bedrijf wordt overvallen door een cyberaanval. MKB-bedrijven zijn namelijk een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Enerzijds omdat ze verwachten dat de cyber security minder op orde is en anderzijds omdat u vaak toeloeverancier bent van grotere organisaties, die ze eigenlijk willen dwarsbomen.
Een cyberaanval kan op allerlei manieren worden toegepast; een medewerker ontvangt een phishing mail en klinkt per ongeluk op een geïnfecteerde link of cybercriminelen vinden een opening in het netwerk. In het noodplan beschrijven we wat u in zo’n geval moet doen en welke security service u van ons kan verwachten. Het noodplan bestaat uit een aantal simpele stappen die u hieronder vindt.
Het allerbelangrijkste is om kalm te blijven wanneer u het vermoeden heeft of zeker weet dat u slachtoffer bent geworden van een cyberaanval. Bij paniek kan de schade alleen maar groter worden en bewijsmateriaal verloren gaan.
De belangrijkste stap daarna is om contact op te nemen met ons. Bel direct onze support afdeling, zodat wij meteen onze security services in werking kunnen stellen. Onze medewerkers vertellen u wat u moet doen om andere apparaten in uw netwerk veilig te houden en bewijslast veilig te stellen.
Doordat wij high-end security service software gebruiken, ontvangen wij een melding als er gevaren zijn opgedoken binnen uw netwerk. In zo’n geval gaan wij meteen aan de slag en nemen wij contact op met u*.
Heeft u een boodschap ontvangen vanuit de cybercriminelen, bijvoorbeeld in de vorm van een pop-up? Maak dan een foto of een screenshot hiervan. Noteer ook de datum en het tijdstip van het bericht. Hoe meer details u heeft, des te sneller wij het kunnen oplossen. Ook is dit van belang wanneer u aangifte doet.
Wacht altijd op onze instructies. Ga in geen geval zelf actie ondernemen om verdere schade te voorkomen. Koppel het apparaat ook niet los van het internet; hierdoor zijn wij namelijk niet meer verbonden met het apparaat en is het niet mogelijk om op afstand mee te kijken.
In het geval van een cyberaanval zetten wij direct alle zeilen bij en nemen we het getroffen apparaat over. Wij laten hierop een software los die checkt waar het probleem zich bevindt en welke programma’s en bestanden geïnfecteerd zijn. Hierna kunnen passende maatregelen genomen worden en geven wij aan welke acties u dient uit te voeren.
Na een aanval is het verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen. Ook al hebben wij de aanval verholpen en de nodige maatregelen uitgevoerd, het is aan te raden om wachtwoorden aan te passen. Gebruik hiervoor eventueel een wachtwoordmanager, zodat u sterkere wachtwoorden kan inzetten.
Wanneer uw bedrijf slachtoffer is geworden van een cyberaanval, is het in sommige gevallen nodig om dit te melden bij diverse instanties. Wij adviseren u welke instanties u moet informeren na een cyberaanval en welke gegevens u moet doorgeven.
Zo raden wij aan om in ieder geval altijd aangifte te doen bij de politie. Hiermee kunnen zij alle gegevens verzamelen en wellicht een groter netwerk van cybercriminelen opsporen. Indien er persoonsgegevens zijn gelekt, bent u verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
*Dit is afhankelijk van welk security service pakket u bij ons afneemt.
Het voordeel van een IT-partner, zoals Compete, in de hand hebben is dat zij een security service bieden en direct paraat staan om u in noodsituaties te helpen. Wij weten wat we moeten doen om de schade te beperken en kunnen direct handelen. Doordat wij een high-end security service pakket bieden, krijgen wij een melding wanneer er in uw netwerk een cyberaanval is ontdekt en zijn we soms eerder dan uzelf op de hoogte. Op welke manier we achter de aanval komen maakt niet uit. We zorgen ervoor dat uw bedrijf weer zo snel mogelijk operationeel is.
Wilt u meer weten over onze cyber security maatregelen? Bekijk ze hier of neem vrijblijvend contact met ons op.